PilatesBody

Pilates

Wat is Pilates?

 Bij deze trainingsmethode ligt de nadruk op centering, controle, concentratie, precisie, vloeiende bewegingen en ademhaling. Eerst wordt een stevige basis, je centrum (of je powerhouse), opgebouwd.  Je leert werken vanuit je “korset” of diepe buik-, onderrug- en bilspieren. Van daaruit werk je verder aan je hele lichaam. Op deze manier wordt je ganse lichaam betrokken bij alle oefeningen. Het gaat over het zo correct mogelijk uitvoeren van de bewegingen startend vanuit je diepste spieren, de spieren het dichtst bij je wervelkolom, niet over kwantiteit en het verzuren van je oppervlakkige spieren… "Scoop, in en op, hielen samen, pak die middellijn", zal je me vaak horen zeggen! Vele mensen zijn bekend met de matoefeningen maar Pilates is zoveel meer! De Pilates apparaten werken ondersteunend en kunnen de uitvoering vergemakkelijken ofwel net uitdagender maken. Op die manier wordt de methode uitgebreid met honderden oefeningen!

Voordelen?

 Je diepe spieren leren aanspreken en deze vooral excentrisch laten werken, biedt zovele voordelen! De spieren verlengen terwijl ze zich versterken ipv kort en dik worden aan een klassiek fitness-toestel. Langere, sterke spieren zorgen voor soepelere gewrichten. Hoe vlotter onze gewrichten alle dagelijkse bewegingen kunnen absorberen, hoe minder snel ze verslijten! Onze wervelkolom wordt opnieuw gedragen door de spieren erom heen en zo wordt de druk op de wervels en tussenwervelschijven beter verdeeld. Onze houding verbetert en dat is het eerste compliment dat mensen je zullen geven: “hé, ben je vermagerd?” Neen, niet persé, maar je houding is meer rechtop. Kortom je lichaam zal lichter, flexibeler, beter opgericht aanvoelen.

Voor wie is Pilates?

  Iedereen heeft baat bij Pilates! Mochten onze kinderen Pilates als hobby hebben, zouden veel moderne rugproblemen vermeden kunnen worden, zeg ik altijd. Maar aangezien we in onze westerse wereld eerst moeten breken voor we genezen, blijft deze gedachte voorlopig utopie. Zowel voor de atleet, topatleet (AC Milaan heeft Pilates in het oefenschema), recreatieve danser als profdanser, als de “ik doe zelden aan sport” persoon, is Pilates geschikt. Aan je houdingspieren werken komt iedereen te goede, maar er kan ook specifiek ter ondersteuning van een andere sport geoefend worden. Pilates heeft al decennia eveneens zijn heilzame werking bewezen bij revalidatie na ongevallen of operaties. In mijn vorige studio hebben vele klanten met rug- en nekklachten na enige lessen dit aan de lijve ondervonden en werden totale Pilates-fans omdat hun levenskwaliteit zoveel verbeterde!  Een artikel waarin vele topsporters uit verschillende disciplines getuigen over pilates als onderdeel van hun trainingsschema: http://usatoday30.usatoday.com/sports/2003-08-17-pilates_x.htm.

Joe Pilates

Joseph Pilates ontwikkelde deze methode vanuit zijn eigen behoefte om zich een sterk en soepel lichaam aan te meten. Hij had een zeer zwakke gezondheid als kind en raakte gefascineerd door het menselijk lichaam en diens aanpassingsvermogen. Daartoe bestudeerde hij niet alleen de anatomie maar haalde tevens inspiratie uit de oosterse bewegingsvormen en filosofieën, en de oude Griekse verheerlijking van het getrainde lichaam. Geboren in Duitsland als zoon van Griekse immigranten trok hij al snel naar Engeland maar eens WOI uitbrak, werd hij zoals alle Duitsers geïnterneerd. Door zijn achtergrond werd hij op de ziekenboeg geplaatst en daar paste hij zijn trainingsmethode toe op de patiënten. Het verhaal gaat de ronde dat tijdens de griepepidemie die de UK teisterde, in het kamp waar Joe Pilates verbleef, veel minder slachtoffers vielen wegens een betere weerstand van de geïnterneerden! De Pilates apparaten zoals we ze nu kennen, hebben hun oorsprong uit die tijd: delen van het ziekenhuisbed werden gebruikt om toestellen te ontwikkelen om het de patiënten mogelijk te maken, ondanks hun ziekte of blessure, te oefenen.  Zo konden ze hun kracht en soepelheid bewaren of verbeteren. Tot op heden wordt Pilates eveneens gebruikt bij revalidatie na een operatie of ongeval. 

In 1926 verhuisde hij definitief naar New York. Daar opende hij zijn studio op Broadway en raakte zijn methode bekend in de danswereld,met o.a. Martha Graham als grootste fan.  Dansers konden hun kracht en lenigheid blijven opbouwen dankzij pilates, ook wanneer ze geblesseerd waren en het maakte hen sneller terug “dansklaar”. Aanvankelijk noemde Joe zijn methode Contrology en schreef het boek “Return to Life through Contrology”. Tijdens zijn leven gaf hij zijn werk door aan enkele van zijn studenten. Deze “Pilates Elders” legden elk hun eigen accenten en sommigen geven nog steeds als 90-jarigen les!